top of page
  • kvindernesreligion

Juleevangeliets Maria

Opdateret: 20. okt. 2023


Hvad er Marias rolle i Jesus barndom og særligt i juleevangeliet?


Maria er stort set ikke med i evangelierne i det Ny Testamente.

Nyeste forskning peger på at Maria, og kvinder generelt, har haft en stor rolle i den tidlige kristendom, men Marias rolle i de fire evangelier i biblen er forsvindende lille.


Hvad så med fortællingen om Jesus fødsel, jo den nævnes faktisk kun i to af de fire evangelier, i det Nye Testamente.


Det Ny Testamente blev samlet af den i slutningen af 300-tallet i forbindelse med implementeringen af kristendom som statsreligion i Romerriget..

Her ville man ensrette fortællingen om Jesus og derfor sammensatte man udvalgte jødiske skrifter, sådan, at de pegede mod en ventet Messias.

Messias betyder salvet og referere til en jødisk konge, ligesom den sagnomspundne kong David.

Jøderne ønskede en ny stærk konge, der kunne genskabe det jødiske tempel og rige.


Romerne og Konstantin samlede udvalgte evangelier, der fortalte, at den ventede Messias, var deres Jesus.

Alle evangelier der ikke støttede deres version af kristendom blev dømt kætterske.



Messias på latin er Kristus og derfor kaldes Jesus for Jesus Kristus, religionen for kristendom og følgerne for kristne.


Evangelierne i Biblen er altså alle en hyldest og forherligelse af Jesus, som Messias, men sjældent med Maria som en del af narrativet.

De er på sin vis et politisk værktøj, til at legitimere kristendommen, som Romerrigets statsreligion.


I de 4 udvalgte evangelier er Maria langt hen ad vejen blot en biperson.

Hun nævnes sjældent af navn, og tillægges ikke samme signifikans som de mandlige aktører.

Kvinder talte sjældent i hverken den romerske eller jødiske verden.


Evangelierne sætter derimod Jesus og hans overmenneskelige eftermæle i fokus.

Evangelierne har et ønske om, at sætte Jesus i relation til de jødiske skrifter, det Gamle Testamente.

De tidlige kristne var jøder, ligesom Jesus selv, og man ønskede at vise, at Jesus var Messias.


Med politisk snilde, og inspiration fra forskellige myter og tidligere romerske kejseres biografier, fremstår Jesus derfor i evangelierne, som den Messias som jøderne længtes efter.

Den retmæssige konge, der var udvalgt af Gud.


Evangelium betyder "glædeligt budskab" og det glædelige budskab var at Jesus var Messias.


Der er 4 evangelier i biblen, men kun 2 fortæller om Jesus fødsel.

Det ældste evangelium, Markus evangeliet, og det yngste evangelium, Johannes evangeliet, nævner slet ikke Jesu fødsel, men beskriver ham kun som voksen.


Markus evangeliet det ældste evangelium fra ca 70 evt. Begynder først med Jesu dåb som ca . 30 årig.

Her nævnes Maria ikke med navn en enste gang.

Markus skriver for at vise, at Jesus er den ventede Messias.

Modsat jødernes Messias, var Jesus tilsyneladende ikke en krigerkonge, men en mand, der prædikkede næstekærlighed.


I Matthæus evangeliet fra 90 evt. genskrives Markus evangeliet, men nu med lidt ekstra fyld og heriblandt elementer for juleevangeliet.

Her ser vi blandt ledestjernen.

Marias navn nævnes kun 1 gang i hele evangeliet. Derudover nævnes det også at Maria har andre børn udover Jesus.


Først et sted imellem 120 og 140 evt. i Lukas evangeliet, møder vi det, der i dag benyttes som juleevangeliet.

Allerførst bliver Maria bebudet at hun er gravid og skal føde Jesus, selvom hun endnu er jomfru.

Hun er dog mest en statist, mens det er Josef, hendes forlovede, der tiltales.

Hun er kvinden der udvælges af Gud, kvinden der bliver gravid og føder.

Hun er sjældent talende eller på anden vis aktiv.

I Juleevangeliet der er Lukasevangeliet kap 2, vers 1-14 (til tider til og med vers 20), findes fortællingen om Betlehem og Jesu fødsel. Læs mere om det længere nede.


Johannes evangeliet det yngste af evangelierne har hævet Jesus op til en rolle som frelseren af verden, her er dog ingen fødselsberetning. Maria nævnes her som den, der opfordrer Jesus til at lave vand til vin.


Vi har ikke kun evangelierne som kilder til Jesu liv, men også for eksempel Tacitus (56-120 evt.), en romersk historiker, der kritiserer Jesus og hans overtroiske følge af kristne.

De mange kilder fra forskellige sider, gør at man generelt i forskningen accepterer Jesus som en virkelig historisk person. Det er dog uden alt det overnaturlige og guddommelige.


Nu er det jul og lad os i den anledning se hvad Lukas evangeliet så siger i juleevangeliet:


”Og det skete i de dage, at der udgik en befaling fra kejser Augustus om at holde folketælling i hele verden.  

Det var den første folketælling, mens Kvirinius var statholder i Syrien.  Og alle drog hen for at lade sig indskrive, hver til sin by.  Også Josef drog op fra byen Nazaret i Galilæa til Judæa, til Davids by, som hedder Betlehem, fordi han var af Davids hus og slægt,  for at lade sig indskrive sammen med Maria, sin forlovede, som ventede et barn.  Og mens de var dér, kom tiden, da hun skulle føde;  og hun fødte sin søn, den førstefødte, og svøbte ham og lagde ham i en krybbe, for der var ikke plads til dem i herberget.

I den samme egn var der hyrder, som lå ude på marken og holdt nattevagt over deres hjord.  

Da stod Herrens engel for dem, og Herrens herlighed strålede om dem, og de blev grebet af stor frygt.  Men englen sagde til dem: »Frygt ikke! Se, jeg forkynder jer en stor glæde, som skal være for hele folket:  I dag er der født jer en frelser i Davids by; han er Kristus, Herren.  Og dette er tegnet, I får: I skal finde et barn, som er svøbt og ligger i en krybbe.«  Og med ét var der sammen med englen en himmelsk hærskare, som lovpriste Gud og sang:

Ære være Gud i det højeste og på jorden!

Fred til mennesker med Guds velbehag!”

Og da englene havde forladt dem og var vendt tilbage til himlen, sagde hyrderne til hinanden: »Lad os gå ind til Betlehem og se det, som er sket, og som Herren har forkyndt os.«

De skyndte sig derhen og fandt Maria og Josef sammen med barnet, som lå i krybben. Da de havde set det, fortalte de, hvad der var blevet sagt til dem om dette barn, og alle, der hørte det, undrede sig over, hvad hyrderne fortalte dem; men Maria gemte alle disse ord i sit hjerte og grundede over dem.

Så vendte hyrderne tilbage og priste og lovede Gud for alt, hvad de havde hørt og set, sådan som det var blevet sagt til dem.

Lukasevangeliet kapitel 2, vers 1-20


Med disse ord ønskes I alle en rigtig glædelig jul, jól, solhverv, fredag eller hvad end I fejrer ☀️



Yderligere litteratur:

Bart D. Erhman, The New Testament.

Marianne Aagaard Skovmand, De Skjulte Ledere.

Ole Davidsen, Jesu fødsel

Bibelselskabet

Kirkehistorie, Martin Schwartz Lausten

37 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Comments


bottom of page