top of page

Fatima – sorg og lys

  • kvindernesreligion
  • 25. mar.
  • 4 min læsning

Opdateret: 31. mar.


Fatimas hånd, Nabeul, Tunesien
Fatimas hånd, Nabeul, Tunesien
Kender du Fatimas hånd?
Flere har sikkert set den smukke "Fatimas hånd" på udenlandsrejser eller i muslimske hjem, men hvem er denne Fatima, og hvad betyder hendes hånd?
Fatima refererer til Fatima bint Muhammed (f. omkring 605) der var datter af profeten Muhammed, sifteren af islam, og hans første hustru, Khadija.
Fatimas hånd er en figur, der bruges af mange muslimer som et symbol på Guds beskyttelse. Figuren kendes i alle monoteistiske religioner, men med hver sin kvinde som reference. Fatimas hånd benyttes i islam ofte som en amulet, der kan afværge det onde, og derfor bæres den ofte som et smykke eller hænger i hjemmet.  Fatimas hånd benyttes af både sunni- og shiamuslimer, selvom kvinden Fatima, som vi skal se, har en ganske særlig plads blandt shiamuslimer.

Fatima, "den lysende"

Fatima er en særdeles vigtig figur i islam og et stort forbillede for alle muslimer, både i sunni- og shiaislam. Fatima hyldes derfor med flere flere ærestitler, heriblandt al-Zahra, som betyder ’den skinnende’.

Der findes mange forskelligartede beskrivelser af Fatima og om hendes liv, og hun er ikke en ensidig figur. Det er dog særligt inden for shia-islam, at Fatima har en helt særlig status.

Fatima (forrest) bagved ses Muhammed, Aisha, og andre familiemedlemmer. Miniature fra 16. årh.
Fatima (forrest) bagved ses Muhammed, Aisha, og andre familiemedlemmer. Miniature fra 16. årh.

Fatima blev nemlig gift med shia-islams ophavsmand, Ali ibn Abi Talib. Ali var Muhammeds fætter og efter ægteskabet med Fatima også Muhammeds svigersøn. Sammen med Ali fik Fatima to døtre og sønnerne Hasan og Hussain, som er afgørende martyrfigurer i shiaislam.

I shiaislam er det nemlig igennem Fatima og Alis slægt, at det islamiske lederskab skal føres videre, og dette udgør den grundlæggende forskel mellem sunni- og shiamuslimer. I sunniislam derimod, skal lederen, kaliffen, kunne efterleve profetens levevis, hans sunna, men ikke nødvendigvis være beslægtet med profeten.


Fatima, Sorgens Herskerinde

Fatima forbindes ofte med sorg og det at miste. Fatima var den eneste af Muhammeds børn, der overlevede ham, og hendes sorgfuldhed over Muhammeds død fremhæves i de muslimske kilder. Fatimas sorg over at miste sine to sønner, Hasan og Hussain, fylder også i fortællingerne.

For muslimer har Fatima igennem historien været et trøstende spejl for disse almenmenneskelige følelser og oplevelser; én, som også kan give håb til de, der selv sørger.

I shiitisk tradition er Fatima ligefrem beskrevet som ’Sorgens Herskerinde’.

Det er en udbredt forståelse blandt shiamuslimer, at Fatima og de andre medlemmer af hendes familie, ligesom Muhammad, støtter den troende i særligt svære situationer og at de kan fungere som formidlere af Guds hjælp og velsignelse.


Fatimas mystiske død

Fatimas død er en omdiskuteret begivenhed, omgærdet af mystik, sorg og hyldest.

Ifølge den shiamuslimske forståelse døde Fatima som martyr i forsøget på at gøre modstand mod de, der ville undertrykke hende og hendes mand, Ali. Shiamuslimer sørger over denne uret, men Fatima mindes også for hendes styrke til at stå op imod sine modstandere. Fatimas død markeres derfor af shiamuslimer verden over. Da hendes dødsdato ikke er kendt, gøres det over flere dage. I den sunnimuslimske forståelse derimod døde Fatima af sorg over at miste sin far, Muhammed.

Mariam og Isa, persisk Miniature.
Mariam og Isa, persisk Miniature.

Fatima, Mariam den Store

Ifølge især shiamuslimske fortællinger, sker der flere overnaturlige ting i Fatimas liv, og flere af dem knytter hende tæt til Mariam, Jesus’ mor, som vi hørte om i et tidligere indlæg. Nogle gange kaldes Fatima ligefrem for ’Mariam den Store’.

Fatima var ifølge nogle fortællinger ligesom Mariam fri for at menstruere og blødte ikke, da hun fødte sine børn. Det er i den islamiske forståelse tegn på hendes renhed, og at hun er et menneske af en særlig status.

Ligesom det er tilfældet med Mariam, får Fatimas forældre allerede inden Fatimas undfangelse besked om, at Gud vil skænke dem en datter. Faktisk er det den shiamuslimske forståelse, at Fatima er skabt af guddommeligt lys, og at hun ikke er helt som andre mennesker. Ifølge en hadith-beretning, der er anerkendt blandt shiamuslimer, skal Muhammed have sagt følgende: ’Førend himlen og jorden blev skabt, skabtes Fatimas lys’ (Hadith fra Sheik Saduqs samling).

Allerede ved Fatimas fødsel var Mariam ifølge traditionen med. Khadija, Fatimas mor, var ikke velanset blandt kvinderne i sin klan pga. sit ægteskab med Muhammed, som prædikede en ny religion. Derfor stiger Mariam samt tre andre mytologiske kvinder, herunder Moses’ kone, ned fra himlen for at hjælpe til med fødslen. Inden de fire kvinder tager afsted igen, hilste den nyfødte Fatima ifølge fortællingerne på dem ved deres navne, ligesom hun bl.a. udtalte den islamiske trosbekendelse og reciterede Koranen. En ganske særlig kvinde.

Kaligrafi med teksten ’Fatima al-Zahra’, Fatima den lysende
Kaligrafi med teksten ’Fatima al-Zahra’, Fatima den lysende

Fatimas eftermæle

Fatimas eftermæle er langt, og hendes betydning stor. Det er værd at nævne fatimiderne. Fatimiderne var et shiamuslimsk dynasti, der regerede i Nordafrika i 900- til 1100-tallet og bl.a. grundlagde Cairo. Det er Fatima, der har lagt navn til dette dynasti, fordi de førte deres slægt tilbage til hende. Det viser hendes betydning og status i islam og i særdeleshed blandt shiamuslimer, som man dårligt kan underkende.


5 uger 5 kvinder
I anledning af Ramadan sættes der fokus på vigtige kvinder i den islamiske mytologi og historie. Dette er et samarbejde imellem Maria Lyngsøe Ph.D. ved Københavns Universitet og Sisse Marie Kromann cand. mag. i religionshistorie og stifter af Kvindernes Religionshistorie.
 

Fotos benyttet med kredittering:

  1. Fatimas hånd, Tunesien. Under Creative Commons Attribution 2.0 Generic license. Kilde: https://www.flickr.com/photos/davidstanleytravel/38803549884/.

  2. Fatima (forrest) bagved ses Muhammed, Aisha, og andre familiemedlemmer. Miniature fra 16. årh. (opr. 14. årh.) I Siyer-i Nebi's "Profetens Liv" Det Osmanniske Rige. Chester Beatty Fat Library, Dublin. Public Domain.

  3. Kaqligrafi med Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International license. Kilde: https://www.agakhanmuseum.org/collection/artifact/plaque-akm616

  4. Profetens død, Miniature fra Siyer-i Nebi. Det Osmanniske Rige. Topkapı Sarayı Müzesi, Istanbul. Pulic domain.

  5. Galleri: A.) Muhammed Fatima og Ali. fra Siyer-i Nebi. Chester Beatty Library. Public domain.
    B) Muhammed vier Fatima og Ali, persisk manuskrift. 1850, kilde: https://www.agakhanmuseum.org/collection/artifact/the-marriage-of-ali-and-fatimathe-marriage-of-ali-and-fatima og Wikipedia. C.  
    C.) Muhammed, Fatima og Ali. Siyer-i Nebi. Chester Beatty Library. Public domain.
  6. Mariam og Isa. Persisk illustration. Shaykh 'Abbasi. the Walthers Art Museum. Public domain. https://art.thewalters.org/object/W.668.10B/

Ved fejl eller manglende kredittering, tag endelig kontakt.


Forslag til videre læsning:
Leila Ahmed. 1996. Kvinder og køn i islam. Historiske rødder til en moderne debat
Marianne Hafnor Bøe. 2019. Feminisme i islam
Jesper Petersen. 2012. Kvinderne i Medina: Imamer, lærde og krigere

Barbara Stowasser. 2008. Kvinder i koranen: helligtekst, tradition og fortolkning

Comments


bottom of page